Képzeld el: állsz a piros lámpánál, nyomod a féket, és egyszer csak azt érzed, hogy a fékpedál lassan, de biztosan elkezd becsúszni a padló felé. Nem nyomtad jobban, mégis „süllyed”. Először csak furcsa, aztán jön a gondolat: „Ez nem normális…” És igazad van. Ilyenkor jobb, ha nem halogatod a dolgot.
Ez miért történik?
Amikor állsz a lámpánál, és csak enyhén nyomod a féket, a rendszernek tartania kellene a nyomást. Ha a pedál mégis beesik a fékpedál, ami azt jelenti, hogy valahol szökik a fékfolyadék, akár fizikailag, akár belső nyomásvesztés miatt. Néhány lehetséges ok:
-
Fékhenger hibája: A főfékhenger belső tömítése megkopott, így nem tudja megtartani a nyomást. Ez tipikus tünet: álló helyzetben nyomod a féket, és a pedál lassan egyre lejjebb megy.
-
Fékfolyadék szivárgás: Ha folyik a fékfolyadék, akkor előbb-utóbb a nyomás is csökken. Nézd meg, van-e tócsa a kocsi alatt, vagy nyomok a fékcsöveknél, kerekeknél.
-
Légbuborék a rendszerben: Ha levegő került a fékrendszerbe, akkor az összenyomhatóbb, mint a folyadék, ezért érzed puhának a pedált. Általában fékfolyadékcsere vagy javítás után fordul elő.
-
ABS blokk probléma: Ritkábban, de előfordulhat, hogy az ABS egységben belső hiba miatt nem tudja megfelelően szabályozni a nyomást. Nézd meg az abscenter.hu oldalt, ha gyors és gazdaságos megoldásra vágysz.
Mit tegyél ilyenkor?
1. Ne halogasd a szerelőt. Ez nem olyan dolog, amivel el lehet autókázni még egy hetet. A fékrendszer az egyik legfontosabb biztonsági elem, ha baj van vele, az veszélyes.
2. Nézd meg a fékfolyadék szintjét. Ha látványosan kevesebb a megszokottnál, vagy teljesen üres a tartály, az már önmagában baj. Ilyenkor jobb, ha nem vezetsz tovább.
3. Figyeld a féklámpákat a műszerfalon. Ha világít a fékrendszer hibáját jelző ikon, az is intő jel. Nem mindig jelent komoly gondot, de a fékpedál beesése mellett már komolyan kell venni.
4. Keress olyan szerelőt, aki ért a fékrendszerekhez. Főfékhenger cseréje, légtelenítés vagy ABS-egység diagnosztikája nem „hétvégi barkács” szintű feladat.
Mi történik, ha nem foglalkozol vele?
Röviden: elmehet a féked. Lehet, hogy ma még csak lassan süllyed a pedál, de holnap már nem fog megállni az autó. A fékproblémák nem javulnak maguktól, csak rosszabbak lesznek. És ne feledd: ha balesetet okozol fékhiba miatt, a biztosító is vizsgálhatja, hogy mikor kezdődött a hiba.
Egy kis megnyugtatás a végére
Nem kell pánikba esni, ha egyszer-kétszer ilyet tapasztalsz, de nem történik semmi más. Lehet, hogy csak levegős a rendszer vagy ideje lecserélni a fékfolyadékot. De ha rendszeresen beesik a pedál, főleg álló helyzetben, az mindig figyelmeztető jel. Inkább nézesd meg időben, mint hogy egy váratlan helyzetben derüljön ki: már késő fékezni.